Salam Sejahtera dan Selamat Datang

www.rozaidirazali.blogspot.com

Terima Kasih kerana mengunjungi blog ini. Insya Allah saya akan memastikan kesemua bahan yang terdapat di dalam blog ini bersih daripada anasir-anasir tidak sihat dan jauh daripada isu-isu yang berbau politik yang keterlaluan. Maka saya berharap kesemua "followers" tidak akan menggunakan blog ini bagi tujuan menghentam ataupun melepaskan marah anda tapi lebih kepada tujuan berkongsi pendapat dan ilmu yang dikurniakan oleh Allah s.w.t kepada kita semua.



Sekian.

Thursday, August 4, 2011

SEJARAH KHALID AL-WALID


Nama besar seperti Saidina Abu Bakar al-Siddiq, Saidina Umar al-Khatab dikenali ramai namun siapa Khalid al-Walid? Para pembaca blog saya, beliau adalah seorang pahlawan Islam yang terunggul, beliau yang telah mengalahkan bala tentera Islam dalam perang Uhud disebabkan mereka iaitu tentera Islam leka dan engkar akan perintah Rasullulah s.a.w maka Khalid terus menawan bukit Uhud ketika itu.

Manakalah Perang Muktah pula berlaku selepas Khalid memeluk Islam. Perang Muktah menyaksikan kematian tentera Islam yang begitu ramai antaranya Zaid Bin Harithah,Jaa’far Bin Abi Talib dan Abdullah Bin Rawahah (Kisah 3 Sahabat yang Syahid kerana mendahulakan sahabat dari dirinya-kIsah kongsi Air). Tentera Rom ketika itu 20,000 orang ramainya dan tentera Islam tidak mencecah 10,000 orang pun. Atas persetujuan ramai, Khalid telah dilantik untuk menggantikan komandan (3 orang di atas) sebelumnya yang telah Syahid dan dia mengarahkan tentera Islam berundur setapak demi setapak. Berundur bukan bererti kalah kerana selepas berundur, beliau menyusun semula strategi dari awal dan menyerang balas Rom dan akhirnya, dia berjaya menawan Rom.

Tahukah anda bahawa beliau iaitu Khalid al-Walid juga dikenali sebagai "Khalid Saifullah" yang membawa maksud besar iaitu "PEDANG ALLAH". Kenapa ya?

Kerana setiap kali Khalid al-Walid turun ke medan peperangan bersama-sama bala tentera Islam maka terbukti Islam memenangi setiap peperangan itu.

Malah Rasullulah s.a.w. juga pernah berkata ketika itu bahawa "Khalid al-Walid tidak akan mati Syahid seperti mereka-mereka yang lain."

Pelikan sekiranya kita memahami bahawa setiap sahabat Rasullulah sanggup mati syahid dalam peperangan menegakkan Islam namun kenapa mesti Khalid al-Walid tidak?

Kita teruskan sambungan cerita ini......


No comments:

Post a Comment